کد مطلب:188987 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:160

محو احادیث
پی آمدها و بازتاب منع نگارش و نقل حدیث از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و جعل احادیث دروغ، بحران فرهنگی را در جامعه نوپای مسلمانان پدیدار می سازد. زیرا مردم قریب العهد به اسلام، اسلام را از دو منبع و سرچشمه زلال دریافت می كردند؛ یكی قرآن دیگری فرموده های رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و عترت. منع حدیث باعث نابودی صدها حدیث از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم شده است. منع حدیث محروم كردن جامعه و بشریت از سرچشمه معارف و احكام الهی شده است. رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم هزاران صحابی داشت برخی از صحابی حضرت صدها حدیث از حضرت به سینه داشتند. عموم صحابه سینه هایشان مملو از احادیث رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در فرایندهای گوناگون معارف، احكام، اخلاق، اجتماعیات و... بود. هنگامی كه نقل حدیث و نگارش حدیث ممنوع شود، احادیث در سینه ها حبس، آنگاه به قبرستان ها سپرده شدند!

مردمی كه با دین تازه آشنا شده اند و احكام معارف آن بیشتر در زبان ها و سینه ها دست به دست می شود، هنگامی كه از این بركت بزرگ محروم شوند؛ معلوم است چه آسیب جبران ناپذیر متوجه فرهنگ و معارف و احكام پدید می آید. جامعه را از بخش عظیمی از فرهنگ وحی محروم می نماید. این یكی از پی آمدهای شوم ممنوعیت نقل حدیث است.

در نتیجه مردم نسبت به احكام معارف آن گونه تاریك و بیگانه شدند كه حتی نسبت به احكام متداول و مورد نیاز خویش ناآگاه می شوند؛ زیرا بسیاری از فروعات احكام از احادیث رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به دست می آید.



[ صفحه 170]



هنگامی كه ابن عباس در بصره برای مردم مسئله زكات فطره را مطرح می كند و به آنها می گوید صدقه روزه خویش را بپردازید مردم بصره از زكات فطره بی اطلاع هستند! نمی دانند زكات فطره چیست، اخرجوا صدقة صومكم فانهم لا یعملون من زكاة الفطرة الواجبة شیئا. [1] مردم كمترین آگاهی از فقه دارند، كان الشعب فی الواقع قلیل الفهم و المعرفة للفقه. [2] .

این موضوع هاله ای از بهام می گستراند كه احكام نماز و مناسك حج بر مردم پنهان می شود [3] مردم در انجام مناسك و عبادات رسمی كه در شبانه روز با آن سر و كار دارند در حیران می مانند. احكام و معارف زلال با پندارها و آویخته ها آمیخته می شوند. همان گونه كه انس بن مالك اعتراف می كند چیزی بدون تحریف باقی نمی ماند، زیرا حتی در مورد نماز آنچه خواستید در مورد آن انجام دادید، ما اعرف شیئا مما كان علی عهد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، قیل الصلوة قال ألیس صنعتم ما صنعتم فیها. [4] .


[1] الأحكام في الاصول و الاحكام، ج 2، ص 31، نقل از حيات فكري، ص 295.

[2] نظره عامه في تاريخ الفقه الاسلامي، ص 110، نقل از حيات فكري...، ص 295.

[3] كشف القناع في حجية الاجماع، ص 56، نقل از حيات فكري...، ص 295.

[4] ضحي الاسلام، ج 1، ص 386، نقل از حيات فكري، ص 295.